Rynek ma to do siebie, że jest bardzo głęboki i zróżnicowany. Pewno jest tu różnych nabywców. Ktoś, kto dysponuje danym produktem mógłby się zagubić na takim rynku. Ale oczywiście tylko wówczas, gdyby nie istniało coś takiego jak segmentacja rynku konsumentów. Dzięki segmentacji mamy szansę wyróżnić wśród grona konsumentów osoby, które pokochają nasz produkt, a my będziemy mieli szansę na wygenerowanie dużych dochodów. I tak jak lody waniliowe lubią takie a nie inne osoby, a jazzu słuchają tacy a nie inni konsumenci rynku muzycznego, tak fani ultranowoczesnych laptopów również mają swoje wspólne cechy.

Pozostaje tylko pytanie – w jaki sposób segmentować rynek? Na pewno warto zwrócić się w tym celu do agencji reklamowej, ale gdybyś sam chciał podjąć się takiej segmentacji to musisz wiedzieć, że segmentowanie rynku można podzielić na kilka etapów.

Pierwszym etapem jest badanie. Metodą badań są wywiady, aby poznać motywacje kierujące konsumentami. Następnie na podstawie zebranych danych przygotowujemy kwestionariusz, który adresujemy do losowo wybranej grupy i zbieramy kolejne informacje na temat cech demograficznych oraz psychograficznych. Z kwestionariusza dowiadujemy się również tego, jakie są reakcje danej grupy na daną strategię marketingową. Istotne jest również zebranie informacji na temat, w jaki sposób dana grupa docelowa użytkuje produkt. Kolejnym etapem jest analiza danych. Następnie przechodzimy do profilowania, czyli wyróżniamy określone segmenty w ramach danej grupy docelowej.

Co nam może dać taka segmentacja rynku? Można na przykład dowiedzieć się z niej o cyklu życia produktu. Albo możemy podzielić fanów lodów na fanów lodów truskawkowych, orzechowych, waniliowych, a każdy rodzaj fanów będzie domagał się trochę innego podejścia. Na przykład fani lodów orzechowych mogą lubić bardziej wyrafinowany przekaz reklamowy, a fani lodów waniliowych bardziej tradycyjny. Z kolei może się okazać, że ludzie, którzy lubią lody truskawkowe są ludźmi, którzy oczekują od reklamy bardziej zwariowanych i nowatorskich pomysłów, a także są raczej infantylni i nie mają nic przeciwko, aby zobaczyć w nich ciekawe świata dzieci.