Dieta Dukana to bardzo popularna w ostatnich latach dieta stworzona przez Pierre’a Dukana, lekarza i dietetyka pochodzenia algierskiego. Polega głównie na zwiększeniu spożycia białek i tym samym ograniczeniu spożycia węglowodanów i tłuszczów. Początkowo zyskała wielu fanów na całym świecie, jednak z czasem wzrastała też liczba osób, które kategorycznie przestrzegały przed jej stosowaniem.

Z czym to się je, czyli jakie są założenia diety?

Dieta ta nie należy do najłatwiejszych w stosowaniu, bowiem nie zakłada po prostu listy produktów, które trzeba i których nie wolno spożywać. Oparta jest na czterech fazach, z których każda wygląda inaczej. Pierwsza faza, zwana uderzeniową, pozwala na spożywanie 68 produktów białkowych, w skład których wchodzą: produkty mięsne, jak na przykład chuda wołowina i podroby; ryby chude, tłuste i inne owoce morza; jajka, chudy nabiał. Należy również przyjmować płyny bez cukru. Faza druga, czyli faza równowagi trwa 6 dni na każdy zrzucony kilogram w fazie pierwszej. Do diety wprowadza się 32 warzywa niskoskrobiowe, dzieląc dni na białkowe i białkowo-warzywne. Jeżeli osiągnie się zamierzony cel, następuje faza trzecia, czyli utrwalenia. Trwa 10 dni za każdy utracony kilogram wagi w drugiej fazie. W tym momencie wprowadza się pieczywo pełnoziarniste, owoce, sery i inne. Jest to faza trwająca najdłużej. Ostatnia faza, stabilizacja, ma na celu utrzymanie efektów diety. Można spożywać wtedy wszystkie grupy produktów, jednak raz w tygodniu należy zrobić sobie tzw. „dzień białkowy”.

Nie wszystko takie piękne, jak na pierwszy rzut oka – zalety i wady.

Dieta Dukana, jak z pewności każda, ma swoje wady i zalety. Utrata masy ciała jest oczywiście jedną z najważniejszych zalet, jednak strony internetowe i literatura, reklamujące dietę jako cudowną nie mówią o szeregu skutków ubocznych. Nie każdy może ją stosować, bowiem nie jest z pewnością zalecana dla osób niepełnoletnich i starszych, kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób otyłych klinicznie i z poszczególnymi jednostkami chorobowymi. Przede wszystkim dieta dostarcza do organizmu zbyt dużo białka ogółem, jak i również zbyt dużo białka pochodzenia zwierzęcego w stosunku do tego pochodzenia roślinnego. Długotrwałe stosowanie tej diety wiąże się z konsekwencjami w postaci złej pracy całego organizmu. Zaparcia, nowotwory, przewlekłe choroby nerek, osteoporoza, miażdżyca to tylko niewiele z chorób, które może przynieść stosowanie tej diety. Jeżeli stosowana będzie przez osoby z chorobami układu krążenia, może prowadzić nawet do śmierci. Powszechnie znany stał się też fakt, że wiele osób stosujących dietę dotknął efekt jo-jo.

Każdy zainteresowany tą dietą powinien więc się zastanowić – czy warto narażać swoje zdrowie i życie dla szybkiego i niestabilnego efektu utraty wagi?

Przeczytaj więcej na temat optymalnego poziomu ketozy https://altruismonline.com/pl/jak-uzyskac-optymalny-poziom-ketozy/